Indlæringsproblemer har ofte sammenhæng med synet

Man er ofte tilbøjelig til kun at fokusere på det at kunne se skarpt, når man tænker på synet, men klart syn er kun en lille del af det at "se".

Vi oplever gang på gang, at tiden er gået, uden at indlæringsproblemer er blevet afhjulpet. Skolen melder om "at det nok skal komme", - mange vil dog desværre opleve, at dette ikke er tilfældet. Fakta er, at mindst 15-20 % af de danske skolebørn efter endt skolegang ikke har erhvervet sig de meget vigtige læseegenskaber.

Tiden går med test i skolen, PPR undersøgelser og specialundervisning, hjemme opstår konflikter omkring læsningen, og selvtilliden kan efterhånden være svær at få øje på. På et tidspunkt vil mange opleve at modtage beskeden: "Det kom alligevel ikke" eller også bliver barnet konstateret "ordblind".

Vi oplever til tider, at skolesystemet næsten har givet op. Barnet får lettere opgaver for, nogle får måske slet ikke lektier for, og forældrene må hjemme læse bøgerne højt eller lave alle lektier sammen med deres barn. Dette er for mange eneste mulighed, hvis barnet skal have en chance for at følge bare nogenlunde med i klassens undervisning.

Næsten alle børn kan hjælpes til en bedre indlæring / udvikling. Dette på trods af tidligere vurderinger eller "stempler". Vi møder i klinikken børn på alle niveauer. Børn i de små klasser, som allerede er "spottet" til at få problemer med indlæringen, børn som har gået i skole i mange år men stadig har problemer med f.eks b og d og børn, som stadig ikke kender alle bogstaverne eller som læser meget langsomt.

Han-er-sådan-en-flink-dreng"Det skal nok komme, der skal bare læses og læses"